Movie review : Aladdin

Films en series, Review / donderdag, mei 23rd, 2019

Aladdin. Oosterse nachten, vliegend tapijt, en een wannabe prins en echte prinses. Kortom alle ingrediënten voor een geweldig verhaal. Aladdin is één van mijn favoriete Disney films en ik keek er dan ook ontzettend naar uit dat deze ook een real life verfilming kreeg. Gisteren was het wachten dan eindelijk voorbij en ging ik naar de eerste voorstelling van deze lang verwachte film.

Pas op kan spoilers bevatten!

Over de film.

Iedereen kent dit klassieke verhaal natuurlijk. En één van de dingen dat ik oprecht hoopte was dat deze film trouw zou blijven aan het originele Disney verhaal, want daarin ligt voor mij echt zijn charme. En ik kreeg alles waar ik zo op hoopte, de film was net zo verfilmd als het origineel!

Alle liedjes die we natuurlijk allemaal kennen zaten erin en ze hebben deze kleurrijke film prachtig naar het eigentijdse gebracht.

Het verhaal gaat natuurlijk over Aladdin, het straatschoffie met een hart van goud. Hij moet stelen om te kunnen overleven en doet dit samen met zijn sidekick het aapje Abu. Tot ze op een dag een meisje treffen op de markt die zichzelf in de problemen gebracht heeft met een onzelfzuchtige daad. Aladdin schiet haar direct te hulp en de twee worden verliefd. Helaas voor Aladdin overwint liefde niet direct alles en mag de mooie prinses alleen met een echte prins trouwen.

Terwijl de liefde tussen Aladdin en prinses Jasmine opluikt, is de slechte Jafar in het paleis als rechterhand van de sultan bezig met snode plannetjes. Jafar wil geen tweede man meer zijn en wil zelf regeren en de macht hebben over Argabah. Hij heeft hier een oplossing voor en dat is de wonderlamp in de Grot der Wonderen trachten in handen te krijgen. Het probleem met de uitvoering hiervan helaas is dat alleen een “ruwe diamant” deze lamp uit de grot kan halen. Oftewel een persoon met een puur en eerlijk hart. Na een aantal mannen voor niets die grot ingestuurd te hebben, leert Jafar dat hij de “ruwe diamant” heeft gevonden- Aladdin.

Wanneer Aladdin net de realisatie gekregen heeft dat prinses Jasmine nooit de zijne kan worden, wringt Jafar zijn leven binnen. Jafar kan hem helpen te krijgen waar hij zo naar verlangd, hij kan ervoor zorgen dat Aladdin toch verkering kan krijgen met zijn geliefde prinses, maar dan moet hij hem eerst helpen.

Aladdin verblind door liefde stemt toe Jafar te helpen. Hij gaat samen met zijn aapje Abu de Grot der Wonderen in om de lamp te halen. Aladdin heeft als “ruwe diamant” als enige hiertoe de mogelijkheid, mits hij natuurlijk alleen de lamp pakt en absoluut niets anders. Dit gaat allemaal helemaal de mist in als zijn aapje Abu een rode diamant in zijn hebzuchtige handjes krijgt. En de grot sluit hun in.

Aladdin heeft natuurlijk de wonderlamp al bemachtigd en komt er uiteindelijk achter dat dit niet zomaar een stukje antiek is, maar dat deze lamp de huisvesting van de Geest is. De Geest verleent hem als nieuwe meester drie wensen. Aladdin luist de Geest er aanvankelijk met zijn eerste wens een beetje in om ervoor te zorgen dat ze weer buiten in de vrijheid staan en niet meer opgesloten zitten in de Grot der Wonderen. De Geest is een beetje sneu van deze list maar ziet wel in dat hij zelf ook niet goed op de kleine lettertjes gelet heeft. Dus Aladdin blijft zijn drie wensen behouden.

Aladdin is een beetje beduusd over het feit dat iemand als hij zomaar dit soort dingen kan wensen en hij weet eerst niet zo goed wat ermee te doen. Hij vraagt de Geest advies en vraagt wat de Geest zelf zou wensen als hij die keuze had. De Geest hoeft hier niet lang over na te denken en zegt “ik zou vrijheid wensen”. Aladdin besluit dat hij de Geest zal helpen dit te realiseren. En dat hij zijn derde en laatste wens gaat gebruiken zodat de Geest dan eindelijk zijn vrijheid krijgt.

De Geest is hier aanvankelijk een beetje sceptisch over. Maar besluit dat hij zich daar later over gaat buigen. Ze gaan samen eerst de eerste wens van Aladdin uitdenken. En wat is het liefste dat Aladdin wil? Juist, prinses Jasmine. En Aladdin vraagt of de Geest een prins van hem kan maken. Uiteraard kan de Geest dit en zo gaat de eerste wens in vervulling. Ze bereiken met een muzikaal en kleurrijk geweld Agrabah om de prinses once and for all te gaan veroveren. Dit verloopt ondanks de wens niet helemaal vlekkeloos en Aladdin stuntelt behoorlijk met zijn zenuwen en onzekerheid tegenover prinses Jasmine.

Uiteindelijk weet Aladdin natuurlijk zijn zenuwen een beetje te bedwingen en neemt hij prinses Jasmine mee op zijn magisch tapijt om haar de wereld te laten zien waarvoor ze als prinses afgesloten is. Hierdoor valt ze als een blok voor hem, niet wetend door de Geestenmagie dat hij niet Prins Ali is, maar juist Aladdin het knappe straatschoffie die ze eerder op de markt ontmoet had.

Na hun eerste kus zijn ze beiden tot over hun oren verliefd, maar dan begint pas de ware beproeving natuurlijk. Want prinses Jasmine weet niet dat prins Ali helemaal geen prins is. Aladdin is zo gelukkig en verliefd dat hij dit eerst ook verborgen wil houden voor haar en besluit in zijn gesprek met de Geest dat hij wil blijven doen alsof. De Geest probeert hem te overtuigen dit vooral niet te doen en dat prinses Jasmine van hem houdt om wie hij is en niet als prins Ali. Aladdin is het hier niet mee eens en de twee krijgen een beetje ruzie. Door deze ruzie slaagt de slechte Jafar erin om de lamp te veroveren en de macht te krijgen over de Geest.

Uiteindelijk slagen onze helden er natuurlijk in om Jafar met een sluwe list te verslaan. En Aladdin gebruikt zoals beloofd zijn laatste wens om de Geest te bevrijden. Een leuke extra toevoeging aan deze film is dat ook de Geest verwikkeld raakt in zijn eigen romance. Hij krijgt verkering met de hofdame van prinses Jasmine- Dalia. En doordat Aladdin hem zijn vrijheid geschonken heeft kan de Geest een toekomst gaan opbouwen met zijn Dalia en ze besluiten samen dat ze de wereld zien en kindjes willen krijgen.

De sultan besluit uiteindelijk om zijn titel af te staan aan zijn dochter en haar de eerste vrouwelijke sultan te maken van Agrabah. Doordat prinses Jasmine nu de nieuwe sultan is kan zij de wet die haar gebied louter en alleen met een prins te trouwen te laten verdwijnen zodat ze kan trouwen met de man van wie ze oprecht houdt- oftewel Aladdin. Eind goed al goed. I just love happy endings!

Conclusie.

De film is heel trouw gebleven aan het originele verhaal en dit vind ik ook de kracht van de film. Er zijn een paar kleine toevoegingen gemaakt aan deze film, zoals Dalia de hofdame en beste vriendin van prinses Jasmine, de Geest wordt meer vermenselijkt in vergelijking met het originele verhaal. En waar ik aanvankelijk sceptisch was over het casten van Will Smith als de Geest, ben ik daar na het zien van deze film helemaal op terug gekomen. Hij is werkelijk waar fenomenaal als de Geest. De overige acteurs vind ik ook heel goed gecast en een leuk extra feitje, de acteur die de slechterik Jafar speelt is een Nederlandse acteur!

Kortom deze film is een absolute aanrader. Vooral de generatie die groot geworden is met het originele verhaal zal zijn ogen uitkijken!

Ga jij deze film kijken? De film draait nu in de bioscoop! Ik ben heel benieuwd let me know in the comments below!

Something is wrong.
Instagram token error.

9 Replies to “Movie review : Aladdin”

1. De spoilers vallen wel mee hoor
    Iedereen kent dit verhaal toch wel???
    Maar wil wel even zeggen dat je dit zo fijn geschreven hebt las echt lekker weg.
    Met wie ben je naar de film geweest dan?? Want qua kleding op je stories en de foto met de film kaartjes lijkt het op een date??

2. Ik ga vanavond heen ik ben zo benieuwd ben helemaal in de stemming luister de hele dag als ik er de kans voor heb Aladdin liedjes van de originele Disney zo leuk en nu helemaal nu ik weet dat hij gelijk loopt aan de Disney nu heb ik er nog veel meer zin in